Badanie: Jak kupuje B2B w Polsce?

Sprawdź jak kupują Polskie firmy
w B2B

To pierwsze tak kompleksowe badanie polskich procesów zakupowych w B2B. Jako Instytut zbadaliśmy wśród małych, średnich i dużych firm, jak dokładnie przebiega zakup.

Pobierz bezpłatny fragment badania

Na podany adres mailowy prześlemy link do badania

Kup pełną wersję badania i zaprojektuj swoją strategię bazując na faktach

Cena
2400 zł netto
Wersja pełna umożliwi Ci:
Wersja pełna zawiera:

Najważniejsze wnioski z badania

Różne czynniki uświadamiają potrzebę zakupu

Przed dokonaniem zakupu pojawiają się różne czynniki uświadamiające potrzebę – najczęściej jest to zidentyfikowanie problemu organizacyjnego w firmie lub konieczność usprawnienia procesów wewnątrz firmy. W przypadku zakupów związanych z wyzwaniami rozwojowymi, najczęściej wskazywano na to, że zaobserwowano nowe trendy w branży. W przypadku problemów, samodzielne ich zauważenie lub potrzeby zgłaszane przez pracowników.

Różne czynniki uświadamiają potrzebę zakupu

Przed dokonaniem zakupu pojawiają się różne czynniki uświadamiające potrzebę – najczęściej jest to zidentyfikowanie problemu organizacyjnego w firmie lub konieczność usprawnienia procesów wewnątrz firmy. W przypadku zakupów związanych z wyzwaniami rozwojowymi, najczęściej wskazywano na to, że zaobserwowano nowe trendy w branży. W przypadku problemów, samodzielne ich zauważenie lub potrzeby zgłaszane przez pracowników.

W Polsce handlowiec jest bardzo ważny

Firmy, gdy brakuje im jakiejś informacji nie mają oporów przed kontaktem z
handlowcem/dostawcą i zazwyczaj dopytują o potrzebne im kwestie. Warto jednak zwrócić uwagę na to, czego według osób dokonujących zakupów
B2B najczęściej brakuje w ofertach sprzedażowych. Wśród najczęściej
wymienianych braków są przede wszystkim zrozumiały cennik, wskazanie
jasnych korzyści biznesowych (co wiąże się ze wskazaniami dotyczącymi
czynników branych pod uwagę na wcześniejszych etapach) oraz wyjaśnienia
z czego wynika cena – to bardzo pokazuje, że cena sama w sobie nie ma dużego znaczenia, ale cena w odniesieniu do korzyści już tak. 

W Polsce handlowiec jest bardzo ważny

Firmy, gdy brakuje im jakiejś informacji nie mają oporów przed kontaktem z handlowcem/dostawcą i zazwyczaj dopytują o potrzebne im kwestie. Warto jednak zwrócić uwagę na to, czego według osób dokonujących zakupów B2B najczęściej brakuje w ofertach sprzedażowych. Wśród najczęściej wymienianych braków są przede wszystkim zrozumiały cennik, wskazanie jasnych korzyści biznesowych (co wiąże się ze wskazaniami dotyczącymi czynników branych pod uwagę na wcześniejszych etapach) oraz wyjaśnienia z czego wynika cena – to bardzo pokazuje, że cena sama w sobie nie ma dużego znaczenia, ale cena w odniesieniu do korzyści już tak. 

Cena ma niskie znaczenie na wczesnym etapie zakupu

Czynniki brane pod uwagę podczas analizy koncepcji, które sprawiają, że klienci bardziej skłaniają się do danego pomysłu wskazują, że cena jest NAJMNIEJ ważna. Najważniejsze jest zauważenie efektów biznesowych oraz dobre zrozumienie danej koncepcji (m.in. dobre materiały marketingowe i kompetentni handlowcy). Tu zauważyć można, że dla tych, którzy kupowali w odpowiedzi na problem, najważniejsze było dobre zrozumienie koncepcji. Dla tych, którzy kupowali w odpowiedzi na wyzwanie, jest to zrozumienie jakie rezultaty biznesowe przyniesie dana koncepcja (efekty biznesowe) oraz stosowanie takiego rozwiązania u konkurencji. Firmy, dla których zakup po części odpowiadał na problem, a po części na wyzwanie koncentrowali się na efektach biznesowych zakupu. 

Cena ma niskie znaczenie na wczesnym etapie zakupu

Czynniki brane pod uwagę podczas analizy koncepcji, które sprawiają, że klienci bardziej skłaniają się do danego pomysłu wskazują, że cena jest NAJMNIEJ ważna. Najważniejsze jest zauważenie efektów biznesowych oraz dobre zrozumienie danej koncepcji (m.in. dobre materiały marketingowe i kompetentni handlowcy). Tu zauważyć można, że dla tych, którzy kupowali w odpowiedzi na problem, najważniejsze było dobre zrozumienie koncepcji. Dla tych, którzy kupowali w odpowiedzi na wyzwanie, jest to zrozumienie jakie rezultaty biznesowe przyniesie dana koncepcja (efekty biznesowe) oraz stosowanie takiego rozwiązania u konkurencji. Firmy, dla których zakup po części odpowiadał na problem, a po części na wyzwanie koncentrowali się na efektach biznesowych zakupu. 

Handlowcy popełniają
7 grzechów głównych

Możemy wyróżnić 7 grzechów głównych handlowca podczas kontaktów telefonicznych: oferta niedopasowana do klienta, nierozumienie “nie”, bardzo dużo mówi, przerywa w pół zdania, w ofercie brakuje konkretów i przykładów, stosowanie znanych technik nacisku, próba umówienia się na siłę na spotkanie. To właśnie te czynniki bardzo istotnie wpływają na obniżenie sprzedaży w kontakcie z polskimi klientami. Warto przeanalizować na takie działania występują w dziale sprzedaży. 

Handlowcy popełniają
7 grzechów głównych

Możemy wyróżnić 7 grzechów głównych handlowca podczas kontaktów telefonicznych: oferta niedopasowana do klienta, nierozumienie “nie”, bardzo dużo mówi, przerywa w pół zdania, w ofercie brakuje konkretów i przykładów, stosowanie znanych technik nacisku, próba umówienia się na siłę na spotkanie. To właśnie te czynniki bardzo istotnie wpływają na obniżenie sprzedaży w kontakcie z polskimi klientami. Warto przeanalizować na takie działania występują w dziale sprzedaży. 

Geneza badania

Większość polskich strategii sprzedaży oraz marketingu, bazuje na danych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. Aby skutecznie budować procesy w naszej szerokości geograficznej, zdecydowaliśmy się zbadać specyfikę naszego regionu. 

Odwzorowaliśmy strukturę małych, średnich i dużych firm w Polsce, a następnie zadaliśmy im szereg pytań o ostatni strategiczny lub istotny zakup w firmie. Dowiedzieliśmy się jak dokładnie wyglądały procesy zakupowe oraz gdzie najczęściej były przerywane. Dzięki temu powstało badanie, które pomoże wszystkim czytelnikom dostosować swoje strategie do polskiej rzeczywistości.

Co można zrobić
z wynikami?

Kto przeprowadził badanie?

Badanie zostało przeprowadzone przez ekspertów z Openfield i WiseGroup (SellWise oraz IRSM). Dzięki temu mogliśmy być pewni poziomu merytorycznego oraz technicznego. Specjaliści z Openfield zadbali, aby wyniki były miarodajne i odpowiadały specyfice badanej grupy.

Potrzebujesz indywidualnego badania?

Zbadaj rynek, zanim zainwestujesz duże kwoty.

Porozmawiaj o badaniu dla Twojej firmy

Zostaw dane w poniższym formularzu. Nasz specjalista oddzwoni i omówi jak badania mogą pomóc w Twojej strategii.